Om viryayoga för psykologisk behandling

Om viryayoga för psykologisk behandling

Yoga har under fler årtionden använts som en del av mindfulnessbaserade psykologiska behandlingsmodeller. Tanken har varit att använda en fysisk yogapraktik som ett sätt att öka medvetenheten om känslomässiga och fysiska upplevelser. Även om forskningsöversikter av oberoende forskare pekar på behovet av mer forskning av högre kvalité för att undersöka effekterna av yoga för depression och ångestsyndrom, finns det gott om vetenskapligt stöd för fysisk aktivitet som behandling av dessa tillstånd. Hathayoga i allmänhet och Viryayoga i synnerhet är att betrakta som en form av fysisk aktivitet.

Trots det växande vetenskapliga stödet för fysisk aktivitet som behandling av depression och ångestsyndrom går implementeringen långsamt. Behovet av kliniker med kunskap om fysisk aktivitet i psykologisk behandling ökar.

En ny pilotstudie i primärvården visade likvärdiga behandlingsutfall för depression och ångest när Viryayoga integrerades i en gruppbehandling som när patienterna fick KBT i grupp utan yoga. Dessutom framgick ett tydligt samband där de som yogade mer hemma också förbättrades mer i deras förmåga att identifiera och beskriva sina känslor, delar av det som inom psykologin kallas för alexitymi. Om vi kan uppnå samma effekter på depression och ångest, men samtidigt få klienter/patienter att röra på sig har de i själva verket fått ett mervärde i form av sjukdomsförebyggande och hälsofrämjande effekter.


Aktuella filmer

Här får du idéer och tips om biomekanik, filosofi och yogans historia.

Kalender

 

Januari 2020
2-18 jan: Yoga i Indien, en eller två veckor
23-27 jan: Basutbildning 100 tim och Årsutbildningen 200 tim startar, Stockholm

Februari 2020
15-16 feb: Fortsättningsutbildning 100 tim startar, Stockholm/Umeå
15 feb: Virya Puls online startar

Mars 2020
15 mars: Virya PT online/live startar

April 2020
15 april: Virya Aware online startar

Juni 2020
26 juni-1 juli: Certifieringsutbildning, Spanien